Escada

maandag 25 oktober 2010

Een dagje uit zonder honden.

Zondag ging ik naar Planckendael.  Marc bleef braaf thuis bij de honden, want die mogen helaas niet binnen daar.  Ze zullen er wel een goede rede voor hebben ;-)
Ik hou niet van dierentuinen.  Ik heb medelijden met de dieren die onnatuurlijk in hokken worden gehouden.  Al begrijp ik wel dat het voor sommige bedreigde diersoorten een must is.  Maar ik had gratis inkom kaartjes, dus toch wel een reden om eens een kijkje te nemen.
Maar deze vos in een dierentuin ... hij (of zij) was alleszins erg tam.  Ik had een plastic zakje bij om over het fototoestel te halen als het begon te regenen.  Maar vele dieren dachten dat ik wat te eten bij had.  Deze dus ook ;-)
 Al was ik niet onder de indruk van die tandjes ;-)
 De zebra's, toch eigenlijk prachtige dieren !
 En de giraffen, die een erg mooie en grote buitenweide hebben
 waar trouwens ook deze hertachtigen op staan.
 deze kolos van een nijlpaard vind ik iets minder schattig.
 En deze hadden ook wel een redelijk groot terrein, maar eentje liep toch wel zenuwachtig rond.  Volgens mij zou die graag eens bij de zebra's zitten.
 Het lelijkste dier van Planckendael ...
 En dan weer één van m'n favorieten ;-)
Deze machtige adelaar zat te zonnen.
Planckendael is erg bekend om de kolonie ooievaars die jaar na jaar terugkomen.
De meesten trekken in de winter naar Spanje, sommigen zelfs nog naar Afrika.  Veel vogels hebben een zender ingeplant gekregen, om ze te kunnen volgen.
 Tja ... een beetje voorhistorisch !
 Deze prachtige Przewalski paarden zouden ook zijn uitgestorven in de vrije natuur.
 De wasberen bleken zich dan weer erg goed te amuseren.

Maar dé trekpleister van de dierentuin zijn de bonobo's (maar die zaten helaas binnen) en deze witwanggibbon met kleintje (geboren in maart 2010).
  Zij hebben het wel naar hun zin op hun eiland met oneindig veel klim-en slinger plezier !
 Prachtig ook dit gezin leeuwen.
 en skippy ;-)
 Deze emoe was ongelooflijk camera geil ... hij kwam heel de tijd maar tegen de draad schurken :-)
 En deze prachtig gekleurde Helmcasuarus blijkt een heel gevaarlijke vogel te zijn.
 Een slapende koala ...
en tenslotte een zebramangoest die duidelijke plannen had...

4 opmerkingen:

Annemarie. zei

Hartstikke leuke foto's, Tinne! Die vos is bijna vierkant, ik denk dat er al heel wat plasticzakjes zijn opengegaan in zijn nabijheid, maar dan mèt inhoud..
Waarom is die Casuarisvogel zo gevaarlijk?

Tinne zei

Die vos lijkt mij ook veel kleiner (en vierkanter) dan diegene die ik hier zie lopen ... En ondanks de bordjes 'niet voederen' heeft die duidelijk al wat op uit zakjes ;-) en die vogel. Ik had (gelukkig) het bordje getrokken dat erbij stond en dat zei : gevaarlijke eenzaat : met zijn gedrongen bouw en krachtige poten is deze loopvogel goed aangepast aan het leven in het tropische woud. Hij scharrelt voortdurend rond op zoek naar vruchten, insecten en andere kleine dieren. bij gevaar kan hij verbazingwekkend snel - met vooruitgestrekte nek- door het struikgewas rennen. Normaal leeft de casuaris solitair, op zijn eentje, en haalt hij zeer agressief uit naar elke indringer. Of het nu een soortgenoot is of een ander dier. Met zijn snavel hakt hij erop los ofwel springt hij bovenop de tegenstander en bewerkt hij hem met zijn krachtige poten en dolkachtige nagels. Casuarissen verdragen elkaar enkel gedurende een korte periode tijdens de paartijd. Nadat het vrouwtje haar eieren heeft gelegd gaat ze ervan door. Het mannetje broedt de eieren uit en begeleidt de jongen tot die zelfstandig zijn.
(nvdr : hij mag ook iets doen :-)

Annemarie. zei

Jeetje, wat een super geëmancipeerde beesten, die casuarissen! Maar ze hebben dan ook niet echt een lieve uitstraling, de knuffelbaarheidsfactor is blijkbaar erg laag. :-)

Nikki zei

Leuke foto's Tinne! Die Casaurisvogel zou ik niet in het wild willen tegenkomen! ;-)