Escada

zondag 18 september 2011

Welkom in ons Reet ...

Welkom in ons Reet. Daar verwelkom ik onze gasten regelmatig mee. Omdat we wonen in Reet. En niet alleen ik doe dat. Maar als je momenteel ons dorp binnenrijdt, zie je deze spandoek.
De spandoek is een speelse knipoog naar een verhaal dat de ronde doet over de intussen verdwenen 'nonnekes' uit het dorp, de Zusters der Christelijke Scholen van Vorselaar'. Toen de zusters vele jaren geleden een nieuwe pastoor verwachtten in het dorp, lieten ze een spandoek maken en uithangen met de tekst: Meneer pastoor, welkom in ons Reet! 
En Reet (of zoals vroeger Reeth) bestaat dit jaar 700 jaar en dat werd gevierd. Om de 5 jaar wordt er een grote 'Brooikensstoet' gehouden. Dan wordt er brood vanop de kerktoren naar de armen gegooid. 
Dit jaar waren er tal van activiteiten en de nadruk lag vooral op de geschiedenis. Zo was en is Reet nog altijd een heel katholiek dorp met een klooster en zingende nonnen.
En ook de kerk zit goed vol. Al was het  vandaag vooral voor de erg ludieke preek van de pastoor.
 Maar naast het katholieke ook tal van andere activiteiten. Zoals dit draakje dat rondliep.
 Een plaatselijk groepje met fantastische muziek (ik heb hun CD besteld)
Als je goed kijkt zie je dit tafereel onder elke muziekstaander : een stelling om het glas Duvel in te zetten  :-)
Kunstenaars met hele mooie schilderijtjes.
Het kasteelpark werd vandaag ook opengesteld. Er zitten enorme vlinders !
En dit is het kasteel, versierd voor de kinderen met een tafereel van Doornroosje.
Het beeld van Jan Fabre dat aan het restaurant 'De Pastorale' staat.
Hier zijn we nog niet gaan eten. Het restaurant heeft een Michelin ster en is nogal prijzig. En tijdens de rondleiding moest ik helaas vaststellen dat het interieur mij absoluut niet bevalt. Al schijnt het eten wel erg goed te zijn !
 En dit beeld van Dirk Frimout staat in de tuin van het restaurant.
 Verder door de straten vele taferelen van vroeger.
 Met de enige echte Sunlight zeep :-)
 De Reetse reuzen.
 Vele mooie konten.
 De ene al wat dikker dan de andere.
 Maar tot deze soort voel ik me altijd erg aangetrokken !
 Ooit wil ik mijn eigen ezel ! (of ja, een echte ezel. Marc z'n oren zijn zo groot niet :-))
 Enkele oude tractors.
 En een echte Porche Diesel Junior.
 En zo deden ze dat vroeger.
Tenslotte eindigde de dag met een grote stoet ... in de gietende regen.

13 opmerkingen:

Unknown zei

Ha, daarom moet ik altijd zo'n mutsje met lange oren op

Naära zei

Wat ziet dat er leuk en gezellig uit!!!

Lisette zei

Wat een supergezellig durrep is ons Reet. Twijfelde nog of het Kontich of Aarselaar zou worden, maar na deze foto heeft Reet toch wel mijn hart gestolen. Staat er nog iets te koop bij jullie?!

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Lisette, dit misschien: http://leximmo.be/pand_detail.aspx?pandid=621985&transaction=1

Annemarie. zei

Goh, leuk, zo'n historisch dagje in je eigen dorp. Nog een Duvelke gevat? En Tinne, wordt het een showezel of een coursingezel?

Unknown zei

of een pakezel ? ;-)

Tinne zei

Doe er maar eentje dat geld schijt... zoals in de Efteling :-))

Monique zei

Ik heb jullie Reet altijd prachtig gevonden, hoor Tinne en Marc! Wees er maar zuinig op ;>))

Dirk zei

Wat een geluk dat de zon scheen.Anders hadden we deze mooie foto´s moeten missen.Dan hadden we enkel een nat(te) reet gezien.:-))

Ellyde V. zei

De reactie van Dirk vind ik erg leuk.
Die nonnekes hadden een heel apart gevoel voor humor, is er ook bekend hoe de nieuwe pastoor reageerde.

Tinne zei

Geen idee, Elly, maar het is wel zo dat het woord reet (zonder hoofdletter) eigenlijk een woord is dat hier in Belgie vroeger niet gebruikt werd. Het is meer iets Hollands (allé, Nederlands :-) Dus het was zeker niet met die bedoeling op het spandoek gezet.

EllydeV. zei

Ja, wij Nederlanders denken meteen weer het slechtste als we reet zien staan.